analisis de causa raiz

Anàlisi de causa arrel per a la millora contínua

Totes les empreses amb un certificat ISO estan exposades a perills o falles de diferents tipus i naturalesa. Al sistema de gestió ISO 9001 de qualitat, ISO 14001 de gestió ambiental, ISO 45001 de seguretat laboral, ISO 27001 de seguretat de la informació, de Responsabilitat Social o Seguretat Alimentària, són considerades no conformitats o riscos per al sistema de gestió, i que en conjunt són la causa arrel que poden conduir al fracàs del mateix. Realitzar una bona Anàlisi de causa arrel i reconèixer-ne els avantatges per a la gestió de riscos i la millora del sistema de gestió.

Què és l'anàlisi de causa arrel d'una no-conformitat?

L’anàlisi de causa arrel és el procés per identificar l’origen o la raó d’un problema.Així, l’anàlisi de la causa aporta:

  • Estalvi de temps i diners. Permet reaccionar de forma immediata i aplicar accions correctives eficaces, evitant costos derivats de fallades recurrents.
  • Millor qualitat del sistema. L’èxit de la millora contínua depèn d’una anàlisi de causa arrel ben feta, que enforteix la gestió de qualitat.
  • Més rendiment i productivitat. En identificar i eliminar les causes subjacents d’una no-conformitat, es redueixen incidències i s’optimitza l’eficiència dels processos.
  • Reducció de riscos. Disminueix la probabilitat que es repeteixin problemes, augmentant la seguretat i fiabilitat de les operacions.

Mètodes per trobar la causa arrel

  • Els 5 perquès: permet identificar ràpidament la causa arrel d’un problema.
  • 8D: Mètode molt potent que es pot ajudar de les eines com els 5 per quès i espina de peix.
  • Espina de peix (Ishikawa): Et facilitarà un resultat òptim a l’entesa de les causes que originen un problema.
  • Mètode KEPNER TREGOE: Recomanat per resoldre problemes complexos que no s’han pogut resoldre amb els mètodes habituals (5 per quès, Ishikawa, etc.).

Procediment per a l'anàlisi de causa arrel

  • Defineix el problema: Implica identificar la no-conformitat, el problema o situació que solucionaràs i determinas l’aplicabilitat de l’anàlisi.
  • Anàlisi i dades del problema. Implica la recol·lecta, recollida de dades i evidències per facilitar l’anàlisi de la causa arrel posterior.
  • Analitza la causa arrel. Per això, es pot implicar el personal involucrat en la detecció del problema:
    • Escull el mètode per analitzar la causa arrel. Els més habituals són els 5 perquès i el mètode de les 8D.
    • Analitza les dades, les troballes i les recomanacions recollides del personal implicat en el problema.
    • Proposa les accions a fer amb els canvis i les modificacions perquè no torni a passar el problema (no conformitat).
  • Identifica accions efectives per solucionar el problema: Un cop localitzada la causa arrel de la falla es defineixen les accions correctives que assegurin que aquesta no tornarà a passar.
  • Implementa solucions: Un cop executis les accions i avaluïs la seva efectivitat, probablement s’han de modificar els procediments per indicar els canvis realitzats en el procés.
  • Anàlisi de l’eficàcia, per verificar que les accions implantades han estat eficaces.
  • Registres: Porta el registre de les no-conformitats, les accions correctives i el seguiment del procés. Anualment s’analitzen a la Revisió per la Direcció del certificat ISO.