Introducció al model PESTLE
L’anàlisi PESTLE és un model de planificació estratègica per reconèixer exhaustivament factors rellevants en el macroentorn macroempresarial per determinar la seva influència en les operacions actuals d’acord amb l’estratègia i els objectius del pla de negoci.
El model PESTLE examina com els factors externs, clau de l’entorn empresarial, afecten el sector industrial d’una organització determinada (automoció, alimentació, etc.). Permet destacar com evolucionen les tendències de la indústria i si aquestes tendències resultaran favorables o desfavorables per a una organització.
Factors externs al model PESTLE
Els factors externs que té en compte el model PESTLE són:
Factors polítics clau per incloure
- Estabilitat política respecte a una nació específica o el context global. Per prosperar, les empreses necessiten un entorn macroeconòmic favorable amb estabilitat política. Quan hi ha una alta estabilitat política, les indústries poden operar de manera sistemàtica i trobar-hi noves oportunitats.
- Polítiques fiscals i incentius governamentals a la indústria per donar suport a una indústria específica són de gran importància. Amb polítiques fiscals estrictes, la indústria es veu afectada negativament mentre que les polítiques fiscals liberals ofereixen oportunitat d’augmentar guanys.
- Acords de lliure comerç. Faciliten l’exportació de productes acabats i la importació de primeres matèries a través d’una cadena de subministrament global, és important identificar les relacions comercials del país. Com més gran sigui el nombre d’acords comercials multilaterals serà més fàcil operar a la cadena de subministrament internacional. Ser operador econòmic autoritzat facilita el comerç internacional.
- Estat de les relacions exteriors respecte dels aranzels, polítiques i disputes comercials. Les relacions comercials en curs també afecten la indústria de manera directa i indirecta. Quan un país té bones relacions exteriors amb altres llocs del món, descriu un escenari favorable per a totes les indústries. Sobre la base de bones relacions exteriors, poden planejar internacionalitzar-ne la presència o obtenir cadenes de subministrament d’altres països segurs.
- Polítiques de benestar social en general o per a indústries específiques. Aquestes polítiques poden existir en termes de responsabilitats de Responsabilitat Social Corporativa. La presència de molts requisits legals afectarà negativament les indústries.
- Regulacions d’inversió estrangera directa. Si planegeu invertir en un altre país per obtenir una major rendibilitat, les regulacions d’inversió estrangera directa seran de gran importància, per determinar la viabilitat i l’escalabilitat en el temps.
Factors econòmics clau a incloure
- Taxa d´inflació actual i projeccions futures. El cas òptim és una inflació moderadament alta. Una inflació elevada condueix a una disminució de la demanda i el poder adquisitiu dels consumidors baixa.
- Estat actual i projeccions futures del PIB. El PIB és un dels indicadors de progrés econòmic. Difícilment, una empresa vol entrar a un país que té nivells de PIB miserablement baixos.
- Taxa dinterès actual i pronòstic futur. És un dels indicadors financers crucials. Les empreses busquen els països amb taxes dinterès són més baixos. Per això és important tenir en compte les taxes dinterès de diferents països.
- Taxa de d’atur al país oa nivell mundial. Una taxa de desocupació alta és una oportunitat per contractar empleats amb salaris més baixos. Taxes de desocupació altes, implicarà que les persones no tenen ingressos, estan atrapades en deutes i tenen poc poder adquisitiu.
- Tipus de canvi de divises entre mercats crítics. S’han de tenir en compte al pla estratègic. Els tipus de canvi progressius significaran senyals positius per a les empreses.
- Taxa de creixement i projeccions futures. Si la taxa de creixement projectada és alta, encoratjarà noves inversions i augmentar les capacitats constantment. Una taxa baixa pot encoratjar a diversificar-se i explorar nous mercats per mitigar el risc de baix creixement en una indústria.
- Tendències de la demanda de la indústria. Les tendències de la demanda a la indústria també jugaran un paper crucial en la fase de planificació i el procés de gestió del canvi organitzacional. Si hi ha una gran demanda de productes o serveis a la indústria, és un desenvolupament positiu per a la indústria i viceversa.
Factors socials clau a incloure
- Nivell de consumisme al país oa nivell global. Si el nivell de consumisme és alt, hi ha una oportunitat per tenir nous clients i, per tant, augmentar guanys. Baixos nivells de consumisme descoratja les empreses quan busquen expandir-se.
- Tendències d’estil de vida en un país o mundial. Els estils de vida moderns i les tendències de consum implica que els clients provin noves marques i productes, inclosos els premium. Per tant, els països que adopten estils de vida moderns seran els millors mercats dentrada per a les empreses que busquen expandir-se a nous països. D’altra banda, no seria gaire beneficiós expandir-se a països on les tendències d’estil de vida són ortodoxes o conservadores.
- Tendències demogràfiques. En un mercat particular, la demografia té diversos segments de consumidors. Aquestes dades demogràfiques poden ser en forma de generacions, ubicacions geogràfiques, dimensions culturals, nivells dingressos, etc.
- Les creences religioses locals i el seu impacte a les actituds dels consumidors. Són una dimensió important de lentorn social extern. Les creences religioses i ètniques determinen les eleccions de les persones com a consumidors.
- Les actituds de les persones cap a la feina, els ingressos i les activitats recreatives també són importants des de la perspectiva social que les empreses han de tenir en compte. Si les persones tenen una actitud molt informal envers les feines i el treball, és menys probable que l’empresa obtingui una força laboral competent en un nou mercat d’entrada.
- Preferència de les persones cap a les pràctiques empresarials sostenibles. Els consumidors prefereixen comprar marques sostenibles amb un compromís més ampli per cuidar el medi ambient i el planeta. La preferència per les marques sostenibles és molt més gran als països on la taxa general d’alfabetització és alta. Subjecte a la inclinació dels consumidors en un país específic cap a la sostenibilitat, les empreses han de planificar les matèries primeres, cadenes de subministrament i empaquetatges.
- Preferència de les persones respecte les compres presencials i les compres en línia. El comerç electrònic està creixent i als països desenvolupats del món, les compres en línia shan convertit en un mitjà preferit de compra. Les empreses necessiten analitzar la divisió entre vendes en línia i offline i, per tant, planificar els seus canals de venda.
Factors tecnològics clau a incloure
- Nivell dinversió en investigació i desenvolupament. Les inversions en R+D tenen un paper clau en la definició de l’abast de la innovació tecnològica. Quan les inversions en recerca i desenvolupament són altes, hi ha una gran possibilitat de noves tecnologies que puguin fer que les empreses siguin més eficients i escalables.
- Enfoc al desenvolupament tecnològic. Cal avaluar l’interès dels governs en la innovació i les noves tecnologies. Si els governs donen suport a les noves tecnologies i inverteixen en recerca i desenvolupament, les indústries tenen noves oportunitats.
- Nivell de desenvolupament i maduresa de la tecnologia. Com més gran sigui el nombre de tecnologies madures i provades disponibles a la indústria, millor serà per a les empreses. Donada la gran dependència de la tecnologia, avaluar la maduresa de les tecnologies és essencial.
- Drets de propietat intel·lectual. Les noves tecnologies i invencions han d’estar abonades per drets de propietat intel·lectual i patents. Per això és important avaluar si un país té drets de propietat intel·lectual sòlids o no per reduir el risc de perdre el seu avantatge tecnològic davant dels competidors en absència d’un marc legal ben definit.
- Tendències respecte a l’evolució i els canvis en infraestructura tecnològica. És essencial avaluar les tendències respecte a com els empleats i els consumidors responen a canvis tecnològics. Idealment, els clients d’una indústria han d’estar alineats amb la nova integració tecnològica de manera que els atregui.
- Tecnologies disruptives a la indústria. És vital identificar les tecnologies emergents que estan marcant noves tendències a la indústria i també les tecnologies futures que tindrien un gran impacte. Això és degut a la necessitat d’alinear l’estratègia i pla de negoci amb aquestes tecnologies.
Factors legals clau a incloure
Els factors legals que té en compte el model PESTLE són:
- Normes jurídiques relatives als monopolis i la propietat privada. Aquestes lleis restringeixen un control monopòlic sobre el mercat. Per tant, les empreses poden dominar el mercat d’una manera més valuosa a països sense lleis anticompetitives.
- Altres normes legals que afecten directament la indústria. Inclou lleis contra l’assetjament, necessitat d’un pla d’igualtat d’oportunitats, discriminació, informació sobre nivells nutricionals, característiques de seguretat del producte (com a través del marcatge CE), etc.
- Estat de les proteccions legals en matèria de propietat intel·lectual. Les vulnerabilitats en termes de pèrdua de propietat intel·lectual poden afectar negativament les empreses i provocar grans pèrdues.
- Lleis de consum rellevants aplicables a l’escenari actual. Conèixer bé les lleis del consumidor pot ajudar les empreses a emmarcar polítiques i plans estratègics alineats amb les lleis del consumidor per evitar qualsevol problema en el futur.
- Lleis Miscel·lànies. És essencial analitzar altres normes legals que afecten la indústria. Inclou lleis contra l’assetjament, la discriminació, la informació sobre els nivells nutricionals, les característiques de seguretat del producte, la necessitat de certificació per part dels organismes competents, les lleis d’envasament, etc. A més, també hi ha lleis relacionades amb la seguretat al lloc de treball, els salaris mínims i altres qüestions comercials ètiques.
Factors ambientals clau a incloure
El model PESTLE te en compte:
- Qüestions ambientals locals d’interès clau. És essencial observar els problemes ambientals locals a un país o mundials. Aquests desafiaments s’han d’identificar subratllant els problemes ambientals locals.
- Problemes ambientals a la indústria. Si un sector industrial està paralitzat per problemes ambientals, com emissions, generació de residus, etc., heu de buscar maneres d’abordar-los perquè siguin sostenibles i responsables, millorant així la reputació entre els clients i parts interessades.
- Legalitats respecte a les pràctiques sostenibles. Les seves polítiques no han de contradir les lleis de lentorn industrial. Ignorar-les pot implicar sancions i, per tant, pèrdues comercials. Un certificat ISO 14001 és una eina molt bona per assegurar el compliment dels requisits legals ambientals.
- Impacte de tractats internacionals sobre el medi ambient i el canvi climàtic com els ODS (Objectius de Desenvolupament Sostenible), l’Acord de París i la COP 26. Afecten les indústries, ja que inspiraran canvis en les polítiques i regulacions a favor de la sostenibilitat.
- Normativa i requisits ambientals. És essencial examinar lleis i requisits ambientals que busquen la minimització i la gestió de residus, el control de les aigües abocades, o el consum d’energia entre altres temes. A més, els governs tendeixen a potenciar l’economia circular.
- Impacte d’organitzacions ambientals internacionals com ara Depana, Greenpeace, WWF, etc. sovint es movilitzen contra els problemes ambientals a les indústries i el seu impacte també influeix en les decisions de compra dels consumidors.