Per fer una bona auditoria interna ISO cal fer servir les tècniques d’auditoria següents per obtenir informació que ajudi a avaluar l’eficiència, l’eficàcia i la conformitat dels processos.
Aquestes tècniques són vàlides per a qualsevol auditoria d‟un sistema de gestió amb certificat ISO 9001 de qualitat, certificació ISO 14001 de gestió ambiental, certificat ISO 45001 de seguretat laboral, auditoria OEA o de Responsabilitat Social.
L'observació com a tècniques d'auditoria
L’observació no és tan senzilla com sembla. Requereix una gran quantitat de pràctica i mentalitat crítica.
L’observació no es limita a allò que veiem. També inclou allò que sentim, o fins i tot allò que percebem. Per exemple, podem obtenir dades rellevants en visitar una empresa en notar una forta olor d’un químic en particular. Demana ser un senyal que no s’estan emmagatzemant correctament els productes químics.
L'entrevista per millorar la comunicació
En un món ideal, tota la feina de l’auditor ISO es podria fer només observant. Però de vegades necessitem la perspectiva i els coneixements de les persones que treballen dia a dia a l’organització que estem auditant. I per això entra en escena la tècnica de l’entrevista.
Aquí, la clau és fer les preguntes correctes. En lloc de preguntes tancades com “Fes proves de control de qualitat?”, podríem preguntar “Com portes a terme les proves de control de qualitat?”. Això convida a respostes més detallades i reveladores.
L'anàlisi de documents, com a font de dades
Un certificat ISO habitualment tenen registres com: procediments, resultats de proves, reports dincidents, registres de manteniment, i més. Constitueixen una font d’informació veritable per a l’auditor ISO. Aquí, lanàlisi de documents és essencial.
L’anàlisi de documents pot contenir pistes que ens ajudin a trobar evidències per tenir una visió clara i completa del funcionament del sistema de gestió que estem auditant.
Com a conclusió, l’observació, l’entrevista i l’anàlisi de documents són tres tècniques d’auditoria fonamentals a la feina per a una bona auditoria ISO. Cadascun aporta una perspectiva única i valuosa. Permeten obtenir una visió clara, completa i precisa de l’eficàcia i l’eficiència del sistema de gestió ISO.