El canal de denúncies és una eina clau contra la corrupció. Per això és important crear el canal per a denunciar i, en les organitzacions que ja disposen d’aquest canal, revisar els procediments de gestió per a verificar els controls i les garanties establertes.
Canal de denúncies
Un canal de denúncies és un eina de la Corporate Compliance i la Responsabilitat Social que permet alertar confidencialment a una organització sobre sospites de mala conducta o incompliments a nivell de Compliance. Està alineada amb la Directiva whistleblowing. Ajuda a reduir els riscos i crear confiança, ja que permet als directors detectar fàcilment la mala conducta. Els canals de denúncies prevenen que les persones cometin actes de frau, corrupció, assetjament i altres accions indegudes.
En el supòsit en què un treballador enviï informació que pugui comportar algun tipus de responsabilitat per a l’empresa, se li haurà de remetre al “Canal de Denúncies” habilitat, havent de seguir les directrius establertes per l’empresa, perquè en cas contrari es produiria una transgressió de la bona fe per la seva part que podria implicar una sanció disciplinària.
Compliance i les sancions disciplinàries
La sentència 693/2018 relaciona el Compliance Penal i les sancions disciplinàries als treballadors en l’empresa. En aquest cas, un treballador va notificar per correu electrònic que s’estaven produint en la companyia unes certes irregularitats que podrien suposar un delicte. No aportava proves per a fonamentar les acusacions.
Per a solucionar-ho, la direcció va requerir més informació a l’empleat i que s’aportessin proves dels incompliments detectats a través del “Canal de Denúncies”.
El denunciant no va fer cas de la direcció i no va remetre cap informació pel Canal. El tribunal entén que es va transgredir la bona fe contractual, produint-se una infracció d’indisciplina, desobediència així com transgressió de la bona fe, desobediència o incompliment de normatives internes. Es va imposar una sanció de suspensió d’ocupació i sou durant 45 dies.
Segons la sentència, el treballador denunciant a través del sistema de comunicació establert, tal com se li va transmetre no és suficient. Va implicar “imputar generalitats sense concretar quins són particularment i fonts de procedència.