L’economia social (ES) pot definir-se com un conjunt de pràctiques que busquen una forma diferent i solidaria de fer economia. Implica canviar de formes de producció, de distribució i consum dels bens i serveis, pensant en la possibilitat real d’assolir la transformació social a través de l’activitat econòmica. Així, l’economia social posa davant a les persones, fomenta la participació, la igualtat i el respecte ambiental.
Implicar-se a l’economia social pot ajudar a fidelitzar als clients, personal o guanyar reputació a la seva organització ja que cada cop més els consumidors i tots els grups d’interès ho valoren més. L’impuls de l’economia Social genera un teixit econòmic inclusiu i sostenible.
Fonaments de l'Economia Social
Es tracta de la part de l’economia que es guia pels següents fonaments:
- anteposar a les persones davant del benefici econòmic a partir d’eines com ecoetiquetes, productes de proximitat o Km0. Faciliten el consum responsable o un pla estratègic i pla de negoci que el tinguin en compte.
- garantir una participació democràtica en la presa de decisions, a través del Comitè d’Ètica o les eines participatives. Ho poden facilitar les les cooperatives, societats laborals o el EFQM.
- fomentar la responsabilitat social, el desenvolupament a escala local o el respecte ambiental a partir de la gestió ambiental o la implantació de l’economia circular. Per aconseguir-ho, poden servir d’ajuda normes com ara IQNet SR10, Forética SGE21, memòria GRI o auditoria SMETA 2 o 4 pilars, Ecovadis o BCorp.
- posar en pràctica valors com ara l’equitat o la solidaritat mútua. S’aconsegueix a partir d’eines com el codi de conducta, el foment d’igualtat de gènere a través d’un pla d’igualtat o una gestió de la Corporate Compliance seguint els requisits de la norma ISO 19600.
Qualsevol organització pot implicar-se amb l’economia social. El compromís es pot integrar fàcilment en un sistema de gestió segons ISO 9001, ISO 14001 o ISO 45001. Contacta amb nosaltres sense compromís i t’ajudarem a aconseguir-ho.