Ser un líder requereix d’habilitats socials que permetin construir un ambient de treball favorable, eficient, productiu i feliç. Molts líders són capacitats i equipats amb les habilitats tècniques i el coneixement per a exercir les seves funcions laborals amb un alt grau de precisió i qualitat.
No obstant això, a més d’aquestes capacitats, també es necessiten habilitats socials per a treballar de manera efectiva amb els membres de l’equip en tots els nivells de l’empresa.
Les 5 habilitats socials per a ser un líder extraordinari
1. Comunicació
Dins de les habilitats essencials d’un líder, la comunicació és la número u. Independentment del missatge, ja sigui verbal, no verbal o escrit, el líder ha de ser capaç de transmetre-ho i aconseguir que tots ho comprenguin de la mateixa forma, sense crear bretxes entre el comunicat real i el rebut. El pla de comunicació que requereix la norma ISO 9001 pot ser una bona eina que ajudi a aconseguir-ho.
Un líder que es comunica bé aconsegueix relacionar-se amb el seu equip de treball de manera eficient i eficaç. Així millora el seu acompliment i eficàcia en el compliment dels requisits, activitats i objectius planificats tant en el pla de negoci i pla de màrqueting.
2. Maneig de conflictes
Quan el líder no es preocupa per prevenir, manejar i regirar els conflictes, està arriscant-se a perdre als seus millors empleats, els qui, en cerca de noves oportunitats amb ambients de treball més saludables, abandonen l’empresa.
El líder ha de ser capaç de llegir entre línies, identificar i solucionar el problema. Per a això és important:
- Conèixer els límits dels empleats. El Pla de Formació és una bona eina aconseguir uns límits més grans.
- Respectar les diferències per a promoure la cooperació interna entre empleats.
- Visualitzar el conflicte com una oportunitat. És important escoltar les diferents parts involucrades abans de prendre una decisió o postura davant els fets.
3. Treball en equip
Treballar en equip t’ensenya a treballar amb uns altres per a aconseguir un objectiu comú. Si treballaràs bé amb els altres, has de poder veure les coses des de la perspectiva dels teus col·legues. Es tracta de celebrar les fortaleses d’altres persones i treballar junts per a minimitzar les febleses dels altres.
Els avantatges del treball en equip són:
- Els diferents punts de vista enforteixen la creativitat i l’aprenentatge de l’equip.
- Les tasques i responsabilitats són repartides entre l’equip, la qual cosa disminueix la càrrega laboral i els nivells d’estrès.
- Els empleats se centren en les seves tasques incrementant la productivitat i l’acompliment.
4. Gestió del temps
Gestionar oportunament el temps permet fer front als desafiaments que es presenten. Inclou fer un ús adequat del teu temps per a organitzar prioritats, concentrar-se en objectius i dir “no” a les coses que entorpeixen la capacitat de fer una bona feina. Tingues en compte que:
- L’urgent i important, requereix immediatesa.
- L’urgent però no important. No són prioritat però has de fer-les.
- L’important però no urgent. El que t’has proposat dedicar-los una mica de temps tots els dies per a anar avançant.
- Ni urgent ni important. Tot el que no saps molt bé per què les fas.
5. Delegació de funcions
Com a part d’optimitzar el temps, saber delegar et permet enfocar esforços. Ser bo al moment de delegar responsabilitats et permet confiar en el teu equip de treball i no sentir por de deixar anar i deixar que altres persones es facin càrrec de projectes importants.
El certificat ISO 9001 és una molt bona eina que ajuda a tant a la gestió del temps a través de la planificació com a delegar funcions.
