Gestió del risc Comercial

Incorpori la gestió del risc comercial al certificat ISO 9001

Per què la gestió del risc comercial?

Grans, mitjanes, petites i microempreses han d’adoptar mesures per prevenir i fer la gestió del risc comercial d’impagats per gestionar adequadament els crèdits a clients. Cal ressaltar que la gestió del risc comercial cal fer sempre i no sols quan la conjuntura econòmica és desfavorable.

Contràriament al que es fa habitualment, la gestió de risc comercial no ha de fer-se sols durant els cicles econòmics negatius, és a dir, quan hi ha un problema seriós de morositat. Cal fer-ho en qualsevol conjuntura econòmica, inclòs en èpoques de creixement i bonança.

Per fer correctament, l’administració del crèdit d’un client el primer pas és conèixer el concepte de risc viu d’un deutor comercial. El risc viu es defineix com tot el diner que el creditor pugui perdre si un client entra en insolvència definitiva. La gestió de risc comercial es pot integrar a un sistema de gestió ISO 9001 de qualitat.

Què aporta la gestió del risc comercial

Els objectius de la gestió de risc comercial son:

  • Prevenir la morositat i els impagaments minimitzant el risc que suposen les vendes amb ajornament de pagament i com minorar.
  • Identificar i controlar els riscos vinculats a la concessió de línies de crèdit comercial i a altres mitjans de cobrament.
  • Minimitzar el risc d’impagament mitjançant garanties reals i personals del client.
  • Reduir el risc de les operacions mitjançant instruments legals com els contractes i condicions generals de venda.
  • Reduir el període mitjà de cobrament i incrementar els fluxos de caixa.

Què cal tenir en compte a la gestió del risc comercial?

1.-  Quins són els principals riscos de les operacions a crèdit i la seva gestió per minimitzar-los.
2.-  Com realitzar la reducció del Període Mitjà de Cobraments per augmentar el flux de caixa i reduir costos de finançament de l’actiu corrent.
3.-  Les estratègies de riscos i les polítiques de crèdit: què són i com establir-les.
4.-  Avaluació del risc de clients i com fer l’atorgament de crèdits.
5.-  Com establir el crèdit necessari i el límit de crèdit de clients antics i nous.
6.-  Com reduir el risc d’impagament mitjançant els contractes i altres documents mercantils que reforcen la posició jurídica del proveïdor.
7.-  Les garanties per protegir-se dels impagaments i per assegurar que les factures es cobraran.
8.- Com contractar serveis de tercers que cobreixen el risc d’impagament o fan una gestió de cobrament dels impagats: assegurança de crèdit, factoring, agències de cobrament.
9.- Com fer el recobrament de les factures i la reclamació dels impagats.

Els consultors ISO poden ajudar a implantar els requisits de la gestió de risc comercial al sistema de qualitat ISO 9001.