Xarxes Socials i Reputació Online

Les xarxes socials a internet son aplicacions web que afavoreixen el contacte entre individus que no cal que es coneguin prèviament. Les xarxes socials es basen en els vincles que hi ha entre els usuaris. Hi ha varis tipus de xarxes socials:

1. Xarxes Socials genèriques

Les xarxes socials genèriques son les més nombroses, populars i conegudes. Són medis de comunicació on s’hi comparteix una relació, d’amistat, familiar o per activitats o interessos comuns.  Les xarxes socials genèriques més esteses son:

  • Facebook és la xarxa social més estesa en el món, oberta a qualsevol usuari d’Internet. Molt indicada quan el màrqueting digital està enfocat a clients finals o consumidors. Serveix per crear i consolidar marca, pertinença a un grup exclusiu o donar a conèixer les prestacions o un servei concret.
  • Instagram és una de les xarxes socials genèriques que té més èxit entre els joves i adolescents. Funciona compartint imatges i fotos amb un text associat. Els usuaris poden aplicar efectes a les seves imatges.
  • Google+ és la xarxa social de Google. Google Plus uneix als seus membres pels cercles d’afinitat que l’usuari determina. La informació, les fotografies, vídeos i documents poden compartir-se amb un o altra cercle. Incorpora com a novetats els Hangouts (llocs de reunió amb els que es poden fer videoconferències).
  • Twitter uneix als seus usuaris a través d’interessos comuns. Permet la publicació d’informació (tweet) d’un màxim de 140 caràcters. Twitter ha creat conceptes nous com tweet o hashtags (etiquetes associades al símbol coixinet, per identificar de forma ràpida un tema concret).

2. Xarxes socials professionals

Les xarxes socials professionals estan enfocades, principalment als negocis i activitats comercials. Els membres de la xarxa social professional estan relacionats laboralment. Les xarxes socials professionals poden connectar gent amb feines complementàries o companys de feina. En destaquem:

  • LinkedIn és la xarxa social professional amb més usuaris on els seus membres s’agrupen en funció del seu currículum. LinkedIn es fa servir per buscar o compartir informació (tècnica i científica) o promocionar-se professionalment. Destaquem que LinkedIn permet compartir arxius i crear grups de debat o d’opinió sobre temes professionals.
  • Xing té funcions semblants a LinkedIn, que és la seva competidora. Xing
    permet el contacte entre professionals sense que es coneguin prèviament.
    Disposa de grups temàtics, foros, pàgines d’empresa i permet publicar events. Xing ofereix la possibilitat de contactar entre els membres de la xarxa social.
  • Vidaeo ofereix la possibilitat d’oferir i demanar treball adaptat a les particularitats de cada país. Viadeo té una eina per trobar antics companys de treball, estudis o treballadors. Per formar part d’un llistat d’adreces, els contactes que s’estableixen, cal que siguin confirmats per les dues parts.

3. Xarxes socials verticals o temàtiques

Les xarxes socials verticals o temàtiques especialitzades en un tema concret, relacionant persones amb el mateix hobbie, gust, la mateixa activitat o el mateix rol on troben un espai d’intercanvi per interessos comuns o específics. Les xarxes socials temàtiques més famoses, segons el tipus de contingut, son:

  • Xarxes Socials per compartir fotografies com Pinterest i Flickr,
    que junt amb Panoramio i Fotolog donen la possibilitat de emmagatzemar, buscar, ordenar o compartir fotografies.
  • Xarxes Socials per compartir vídeos com YouTube,
    on es emmagatzemen vídeos per compartir, ver,
    comentar, buscar o descarregar-los. destaquem que a YouTube hi trobem vídeos
    musicals, pel·lícules, programes de televisió o vídeos promocionals d’organitzacions o de producte. Altres xarxes socials per compartir vídeos son Vimeo i Dailymotion. Tant a Pinterest com a Flickr també es poden emmagatzemar vídeos. La majoria d’aquestes xarxes socials permeten crear perfils i llistes d’amics.
  • Xarxes Socials per buscar,
    publicar o compartir documents
    . La xarxa social d’aquesta temàtica millor considera és Scribd. Les noticies i actualitzacions també s’incorporen a les xarxes socials, generant conversacions o discussions entre els usuaris. Es el cas de Menéame o Digg.
    Els aficionats a la lectura tenen les seves xarxes socials pròpies. A elles es comparteixen opinions sobre llibres, classifiquen les preferències literàries i es pot crear una biblioteca virtual de títols. A aquesta categoria hi trobem Entrelectores, Anobii,
    Librarything, weRead i Wattpad.

També hi ha xarxes socials verticals o temàtiques segons l’afició, professions o trobar parella

4. Reputació Online.

La reputació online reflecteix el prestigi o estima d’una persona o marca a Internet.  A diferencia de la marca, que es pot generar a través dels medis publicitaris, no es té un control absolut de la reputació online, ja que també participen a la reputació online les persones quan conversen i aporten les seves opinions. La reputació online és especialment important a internet, on resulta molt fàcil i econòmic generar i abocar informació i opinions a través de mecanismes com ara foros, blogs o xarxes socials.

Per tot això, la reputació online està estretament vinculada amb la reputació de marca ja que la reputació es genera des dels climes d’opinió online dels consumidors.